Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Artistic Education and intercultural competencies: A proposal for promoting cultural diversity in primary schooling in Chile Educación artística y el desarrollo de competencias interculturales: Una propuesta para el fortalecimiento de la diversidad cultural en la enseñanza básica chilena
Indexado
WoS WOS:000580960300016
Scopus SCOPUS_ID:85096071720
DOI 10.6035/ARTSEDUCA.2020.27.15
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper addresses the development of intercultural competencies by means of Artistic Education, in order to foster abilities and attitudes tending towards a greater appraisal and promotion of cultural diversity in primary schooling in Chile. UNESCO recommends fostering schooling on the basis of cross-cutting intercultural competencies such as aesthetic experience and artistic expression as these engender dialog, reflection, sensitivity and empathy toward sexual, ethnic and cultural diversity that depicts current society. A UNESCO perspective is relevant in countries like Chile, whose educational system shows deep social inequalities and negative figures of discrimination against sexual minorities as well as ethnic and cultural diversity. Therefore, we consider that promoting the role of Artistic Education is key to cancel out inequality, discrimination and social exclusion from a critical, divergent and creative perspective. We propose some recommendations for using artistic languages based on contemporary art, which aim at building well-balanced between-group relationships among students. As a result, dialog, sensitivity to diversity and greater empathy toward dissimilarity are fostered.

Revista



Revista ISSN
Artseduca 2254-0709

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Scopus
Arts And Humanities (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mela Contreras, Jose Hombre Universidad de O`Higgins - Chile
Universidad de O’Higgins - Chile
1 Contreras, José Mela Hombre Universidad de O’Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.