Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Open-Source Hardware in Education: A Systematic Mapping Study
Indexado
WoS WOS:000453699100001
Scopus SCOPUS_ID:85056693642
DOI 10.1109/ACCESS.2018.2881929
Año 2018
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The open-source hardware movement is becoming increasingly popular due to the emergence of successful low-cost technologies, such as Arduino and Raspberry Pi, and thanks to the community of makers that actively share their creations to be freely studied, modified, and re-distributed. Numerous authors have proposed distinct ways to seize this approach for accomplishing a variety of learning goals: enabling scholars to explore scientific concepts, promoting students' creativity, helping them to be more fluent and expressive with new technologies, and so on. This paper reports a systematic mapping study that overviews the literature on open-source hardware in education by analyzing and classifying 676 publications. The results of our work provide: 1) guidance on the published material (identifying the most relevant papers, publication sources, institutions, and countries); 2) information about the pedagogical uses of open-source hardware (showing its main educational goals, stages, and topics where it is principally applied); and 3) directions for future research.

Revista



Revista ISSN
Ieee Access 2169-3536

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Computer Science, Information Systems
Telecommunications
Engineering, Electrical & Electronic
Scopus
Materials Science (All)
Computer Science (All)
Engineering (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Heradio, Ruben Hombre Univ Nacl Educ Distancia - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
2 Chacon, Jesus Hombre UNED - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
3 VARGAS-OYARZUN, HECTOR Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Galan, Daniel Hombre UNED - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
5 Saenz, J. Hombre UNED - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
6 De La Torre, Luis Hombre UNED - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España
7 Dormido-Canto, Sebastian Hombre UNED - España
Universidad Nacional de Educación a Distancia - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 4.17 %
Citas No-identificadas: 95.83 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 4.17 %
Citas No-identificadas: 95.83 %

Financiamiento



Fuente
Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities
Ministerio de Ciencia, Innovacion y Universidades
Comunidad de Madrid
Community of Madrid
UNED
Universidad Nacional de Educación a Distancia
OSHW

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported in part by the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities, under Project DPI2016-77677-P, in part by the Community of Madrid through the research network under Grant CAM RoboCity2030 S2013/MIT-2748, and in part by UNED under Project GID 2016-9.
Besides the topic-independent criteria above, each publication was classified under the following topic-specific perspectives as well: • Primary pedagogical goal the publication pursues (e.g., reducing laboratory costs, engaging female stu-dents into technological areas, etc.). • Education stage where OSHW was applied (K-12, uni-versity or adult education). • Knowledge domain of the topics whose learning was supported by OSHW. Our publication categorization follows the field descriptors proposed by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) [27].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.