Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A brief school-based intervention on Gypsy culture: A longitudinal cluster randomized trial
Indexado
WoS WOS:000597010300001
Scopus SCOPUS_ID:85097370558
DOI 10.1080/00220671.2020.1855096
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Gypsy children low school engagement, high rates of school dropout, and pervasive school failure are relevant societal challenges that may be explained by Gypsy people cultural mores, but also by the discriminatory behaviors of school peers. The latter may be a consequence of insufficient accurate knowledge of Gypsy culture. The present study developed a brief school-based intervention targeting the whole class with a focus on raising awareness of Gypsy culture, the educational aspirations of Gypsy students, and their experiences with discrimination. To assess the effectiveness of the intervention, 88 classes encompassing 1505 fourth and fifth grades students enrolled in Portuguese schools were randomly assigned to one of three conditions: Control Group, Focused on the Domain Group (Gypsy culture), and Non-Focused on the Domain Group (general non-dominant cultural groups such as immigrants). These groups were assessed in three waves: pretest, post-test, and follow-up. Data from this longitudinal cluster randomized trial showed the efficacy of this brief intervention in decreasing reported social distance and increasing positive attitudes toward Gypsy people. Importantly, results from the Focused on the Domain Group intervention were more positive than the Non-Focused on the Domain Group. Implications for educational practice are discussed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rosario, Pedro Hombre Univ Minho - Portugal
Universidade do Minho - Portugal
2 Pereira, Beatriz Mujer Univ Minho - Portugal
Universidade do Minho - Portugal
3 Magalhaes, Paula Mujer Univ Minho - Portugal
Universidade do Minho - Portugal
4 Moreira, Tania Mujer Univ Minho - Portugal
Universidade do Minho - Portugal
5 Mesquita, Sandra Mujer Univ Minho - Portugal
Universidade do Minho - Portugal
6 Valle, Antonio Hombre Cent Univ Chile - Chile
Universidad de Chile - Chile
7 NUNES-PEREZ, JOSE CARLOS Hombre Univ Oviedo - España
Universidad de Oviedo - España
7 Nunez, Jose C. Hombre Universidad de Oviedo - España
Univ Oviedo - España
8 Vallejo-Seco, Guillermo Hombre Univ Oviedo - España
Universidad de Oviedo - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.