Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Perception of Concreteness and familiarity of lexicon among college students. A normative study PERCEPCIÓN DE LA CONCRECIÓN Y LA FAMILIARIDAD DEL LÉXICO EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS. UN ESTUDIO NORMATIVO
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85086165649
DOI
Año 2019
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Academic literacy studies have shown that the main weakness manifested by students who join an academic community are focused on the difficulty of texts comprehension from their discipline. The lexicon plays an important role on this point, since the quantity and quality of the personal lexicon will influence this process. In the case of this paper, we will present the results of the normative study applied to students of the Faculty of Education of a Chilean regional university to measure the variables of concretion and familiarity. The surveys that make up this study were created from a base of 536 words, obtained from five compulsory bibliographical references of an area of sociology of education through computational analysis and refined according to criteria of extension, initial syllable and frequency. The conclusions of the paper shows that the relationships between both indices are linear, but not strong, which validates the hypothesis that the more familiar a word is, the more concrete it is perceived by the speaker. The data also establish that the words that are perceived as unfamiliar and not very specific are the least, although their distribution does not respond to a normal curve.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bargetto, Miguel A. Hombre Universidad de Concepción - Chile
2 Ocares, Bernardo Riffo Hombre Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.