Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Gender equality in STEM programs: a proposal to analyse the situation of a university about the gender gap
Indexado
WoS WOS:000617739900277
Scopus SCOPUS_ID:85087918437
DOI 10.1109/EDUCON45650.2020.9125326
Año 2020
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



According to the Global Gender Gap Report 2020, most of the countries have achieved gender parity in educational attainment. Furthermore, Latin America and Europe have more women than men enrolled in tertiary education. The problem arises when those numbers are analysed by degree studies. There is a gender gap in science, technology, engineering and mathematics (STEM), with a low number of women enrolled in those programs and even lower numbers of graduates. The universities have a key role to steer new conceptions and understanding of the females in STEM. The higher education institutions have to define measures and policies to reduce the gender gap in the careers of the future. This work aims to provide a proposal to analyse the gender equality gap in STEM as a first step to define gender equality action plans focused on processes of attraction, access and retention and guidance in STEM programs. The proposal was applied in ten Latin American universities from Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador and Mexico, and five European universities from Finland, Ireland, Italy, Spain, United Kingdom.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Garcia-Holgado, Alicia Mujer Universidad de Salamanca - España
Univ Salamanca - España
2 Mena, Juanjo - Universidad de Salamanca - España
Univ Salamanca - España
3 Garcia-Penalvo, Francisco J. Hombre Universidad de Salamanca - España
Univ Salamanca - España
4 Pascual, Jimena Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Heikkinen, Mervi Mujer Oulun Yliopisto - Finlandia
Univ Oulu - Finlandia
6 Harmoinen, Sari Mujer Oulun Yliopisto - Finlandia
Univ Oulu - Finlandia
7 Garcia-Ramos, Lucy Mujer Universidad del Norte - Colombia
Univ Norte - Colombia
8 Penabaena-Niebles, Rita Mujer Universidad del Norte - Colombia
Univ Norte - Colombia
9 Amores, Lucia Mujer Universidad de Salamanca - España
Univ Salamanca - España
10 Cardoso, A -
11 Alves, GR -
12 Restivo, MT -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Erasmus+ Programme of the European Union in its Key Action 2 "Capacity -building in Higher Education". Project W -STEM "Building the future of Latin America: engaging women into STEM"

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work has been possible with the support of the Erasmus+ Programme of the European Union in its Key Action 2 "Capacity -building in Higher Education". Project W -STEM "Building the future of Latin America: engaging women into STEM" (Reference number 598923-EPP-1-2018-1-ES-EPPKA2-CBHE-JP). The content of this publication does not reflect the official opinion of the European Union. Responsibility for the information and views expressed in the publication lies entirely with the authors.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.