Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Google or Gutenberg Generation: Chilean university students' reading habits and reading purposes
Indexado
WoS WOS:000454426600008
Scopus SCOPUS_ID:85059252131
DOI 10.3916/C58-2019-08
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



It has always been in the public interest to know the reading habits of readers of various ages and levels of schooling, as well as their opinions with regard to the consumption of reading materials. Lately, researchers have given increased attention to digital texts. Although progress on these topics has been made as reported in published research, there is yet incomplete information regarding readers' habits and opinions at university and professional levels. This study describes the self-reported habits of university students belonging to two disciplinary domains (Human Sciences and Economic and Business Sciences) regarding reading on paper or on digital media for three purposes: academic, entertainment, and information seeking. The results reveal that the readers' preferences vary according to the three purposes. These readers reported using different media but had a clear preference for paper; they also reported distinguishing between cognitive processes (memory, comprehension, and learning), with the discipline to which they belonged having no radical effect on their preferences. All of this leads us to conclude that currently there exists a generation in transition, a 'Gutenberg-Google' generation, which still recognizes the relevance of paper, in particular for academic purposes.

Revista



Revista ISSN
Comunicar 1134-3478

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Communication
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 PARODI-SWEIS, GIOVANNI Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Moreno-de Leon, Tomas Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 León, Tomás Moreno de Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Julio, Cristobal Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Burdiles, Gina Mujer Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Research Project FONDECYT 1170623 (2017-2020) "Are there different routes for reading multi-semiotic texts in professionals of different disciplinary backgrounds: Philosophy and economics? Descriptive and experimental study using eye tracker".

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.