Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The term Physical Education in postmodernity: Contribution of some phenomenological perspectives El término Educación Física en la postmodernidad: Contribución de algunas perspectivas fenomenológicas
Indexado
WoS WOS:000535742500118
Scopus SCOPUS_ID:85085890682
DOI
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Modernity left us the discovery of subjectivity and a mechanistic conception of the human body as a legacy. Thus, different philosophers of the phenomenological school have preserved the patrimony of subjectivity and have worked to overcome the Cartesian dualism. However, philosophical advances do not always fertilize the pedagogical field for many reasons, so it is essential to promote a constant philosophical reflection in the context of Physical Education. For this reason, this essay has been developed with the aim to analyze the perspective of the human body in the German phenomenological stream of the 20th century, in particular, in the ideas of Edmund Husserl, Max Scheler, and Edith Stein. Through the study of their different works, it can be mentioned that there is a key concept in their ideas, i.e. the living body. This body would express the spirit or the embodied subject, who experiences reality through his/her psychophysical being. Then, the human being would have, in all his/her experiences, a living body, but also physical or material. Therefore, from this analysis it is concluded that to overcome the mechanistic conception of the body in Physical Education, it is not necessary to change the name of said pedagogical discipline, but to understand that the human being's matter is inseparable from its subjectivity.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Mujica Johnson, Felipe Nicolas Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile
1 Johnson, Felipe Nicolás Mujica Hombre Universidad Católica de Temuco - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.