Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Media competence level in a school environment with smartphone use restriction Nivel de la competencia mediática en entorno escolar con restricción para el uso de dispositivos 'smartphone'
Indexado
WoS WOS:000540632000008
Scopus SCOPUS_ID:85091269849
DOI
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Information and Communication Technologies (ICTs) have fostered the digitalization of contents which are likely to be shared and consumed interactively in real time. This has shaped a dynamic media ecosystem that has surpassed people's ability to understand, from a critical perspective, the implications of media consumption and the creation of their own contents for diffusion. Concepts such as "infotoxication" (Cornella, 2003) or "digital/visual infotoxication" (Aguaded, Marin-Gutierrez & Caldeiro-Pedreira, 2018) depict how audiences can suffer because of the content overload which different media generate, as they do not have the tools to process and select what they consume. As a response, some tools have been designed to measure the level of media competence (Ferres & Piscitelli, 2012) that different communities display. This research applied one of these tools to a Chilean public school community which has significantly improved its school performance indicators in the last few years -an increase which coincides with the period when they decided to ban the use of smartphone devices in the classrooms. The outcome shows that such a decision can produce better results in school performance, but without a perceptible impact on media competence, which calls for the need to include digital literacy and media competence training in the syllabus for elementary education.

Revista



Revista ISSN
Tripodos 1138-3305

Disciplinas de Investigación



WOS
Communication
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Andres Montaner-Bastias, Mario Hombre Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
1 Montaner-Bastías, Mario Andrés Hombre Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.