Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Advancing a knowledge ecology: changing patterns of higher education studies in Latin America
Indexado
WoS WOS:000454948800007
Scopus SCOPUS_ID:85045075458
DOI 10.1007/S10734-018-0264-Z
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Drawing on de Sousa Santos's work on Epistemologies of the South (2014), this paper critically examines the patterns of publication in higher education studies in mainstream and non-mainstream journals in Latin American between 2000 and 2015. An analysis of 1370 papers130 indexed in the Web of Science (WoS) core collection indexes and 1240 indexed in the Scientific Electronic Library Online index (SciELO)indicates that Latin American academics are engaged in lively practices of publication. However, a dual pattern of publication is identified, characterised by researchers extensively publishing in non-mainstream journals and also maintaining a presence in mainstream journals. Issues related to language, rankings and prestige, the North/South divide, the distinction between hard/basic and soft/applied sciences and the nature of higher education studies are used to explain such a pattern. Although there is a tense process of securing a dual epistemic recognition, there is also a positive tension that involves collaboration across a plurality of knowledges. Finally, this paper offers the concept of zones of epistemic influence, which opens spaces for an ecology of knowledges in which knowledges from both the North and the South constitute a new assemblage that accords due weight to a plurality of epistemic interests.

Revista



Revista ISSN
Higher Education 0018-1560

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Guzman-Valenzuela, Carolina Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Gomez-Gonzalez, Carolina Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 12.5 %
Citas No-identificadas: 87.5 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 12.5 %
Citas No-identificadas: 87.5 %

Financiamiento



Fuente
CONICYT-Chile
PIA-CONICYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
PIA-CONICYT (Chile) Basal Funds for Centers of Excellence Project
Conicyt-Chile, Fondecyt

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by Conicyt-Chile, Fondecyt project 1170374 and PIA-CONICYT (Chile) Basal Funds for Centers of Excellence Project BF0003. We greatly appreciate the help provided by research assistants Ricardo Zavala and Benjamin Gareca.
Acknowledgments This work was supported by Conicyt-Chile, Fondecyt project 1170374 and PIA-CONICYT (Chile) Basal Funds for Centers of Excellence Project BF0003. We greatly appreciate the help provided by research assistants Ricardo Zavala and Benjamín Gareca.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.