Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Personal Reading Trajectories: Reading Autobiographies of Pedagogy Students from a Chilean University
Indexado
WoS WOS:000546441000006
DOI 10.15645/ALABE2020.22.2
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In recent years, studies about teachers' reading practices have emerged, based on the assumption that future reading mediation is related to their own trajectory in this field. In this context, a qualitative research was developed that analyzes 279 reading autobiographies written by eight generations of Chilean pedagogy students, throughout the last decade. This exploratory and diachronic study worked with the "life stories" technique to collect information about the personal trajectories and forms of reading appropriation. The data was addressed by means of mixed analysis (statistical and of content) that established structural categories and subcategories related to the reading experiences in pre-school, primary, secondary and university education; the moments and places where the reading takes place; the mediators role and the value attributed to literature. The main results highlight the centrality of shared reading, the family members acting as mediators and the limited participation of the school and the library in this task. The reason would lay in the compulsory nature of reading in the school context, taking it away from pleasure and aesthetic enjoyment.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Literature
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Merino, Constanza Mujer Universidad Católica del Maule - Chile
2 Barrera, Soledad Mujer Universidad Católica del Maule - Chile
3 Andrea Albornoz, Gabriela Mujer Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.