Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



De cláusulas y modulaciones. Sobre un aparente “defecto” en la obra de José de Campderrós (ca. 1742-1811)
Indexado
WoS WOS:000550668700007
Scopus SCOPUS_ID:85089819137
SciELO S0716-27902020000100088
DOI
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The present article studies what appears to be a "defect" that arises from the comparison between the music of Jose de Campderros - a Catalan composer active in Chile around 1800- and the "great classics" of his time. As explained in the Introduction, such "defect" is his frequent tendency to include sections with very few modulations or even without any modulation or tonizication, a formal trait that the composer and theorist Jorge Urrutia Blondel criticized in 1941. The first section demonstrates that this assertion is valid for many of Campderros' works, which contrasts sharply with the widespread practice in composers traditionally known as "galants" and "classicals", for whom modulation constitutes an essential resource that is only exceptionally dispensed with. The second section analyzes in more depth some of Campderros's pieces, drawing particular attention to modulations, tonicizations, and their function. The third, compares these pieces with the Spanish theory of the 18th century, with the hypothesis that its reluctance to fully incorporate the modulatory procedures and its -frequently indirect- indications regarding them should have a powerful influence on Campderros' compositional practice and can contribute to an understanding of its manner of modulating. To conclude, this article proposes that his apparent "defect" actually responds to the application of conventions different from those of the galant and classical repertoire, reflecting, at the same time, the confluence between a traditional Spanish theory, still attached to modal language, and modern practice of a tonal nature. Besides, it suggests that this type of approach to the music of the time may contribute, in future studies, to illuminate the work of other composers of colonial Latin America.

Revista



Revista ISSN
Revista Musical Chilena 0716-2790

Disciplinas de Investigación



WOS
Music
Scopus
Cultural Studies
Music
SciELO
Linguistics, Letters And Arts
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vera Aguilera, Alejandro Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
1 VERA-AGUILAR, ALEJANDRO PATRICIO Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 100.0 %
Citas No-identificadas: 0.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 100.0 %
Citas No-identificadas: 0.0 %

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.