Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The first coeducation project in the history of secondary education in chile: The case of female section of liceo de aplicacion (1904-1927) El primer proyecto de coeducación en la historia de la enseñanza secundaria pública en chile: El caso de la sección femenina del liceo de aplicación (1904-1927)
Indexado
WoS WOS:000552808300002
Scopus SCOPUS_ID:85087050443
DOI 10.17583/HSE.2020.4455
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Founded in 1892 in Santiago de Chile, the Liceo de Aplicacion was created to educate boys, with the purpose of being a teacher training place for students of the Instituto Pedagogico (the main teacher training institution for secondary education between 1889 and 1981). However, it is a little-known fact that this emblematic school also educated female students. The aim of this paper is to analyze the characteristics and implementation of the first coeducation project in the history of Chilean public secondary education, from the case of the Female Section of Liceo de Aplicacion. Methodologically, this paper is based on the analysis of the documentation available in the School Archive of the Liceo de Aplicacion and other sources. The paper demonstrates that during the first years of the 20th century the education authorities implemented a coeducation project in the Liceo de Aplicacion, which allowed the admission of female students as well as offering them an education on equal terms to male students. However, female students and professors criticized and resisted this coeducation project, which is demonstrated by the demand of teachers to teach Domestic Economy, a "feminine subject". The above-together with other factors-caused the Female Section to finally become independent and, with this, reaffirm its character as a female-exclusive school.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
History Of Social Sciences
Scopus
History
Social Sciences (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Perez Navarro, Camila Mujer Universidad de O`Higgins - Chile
Universidad de O’Higgins - Chile
1 Navarro, Camila Pérez Mujer Universidad de O’Higgins - Chile
2 Rojas, Roberto Hombre Liceo Aplicac - Chile
Liceo de Aplicación - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.