Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Learning Conceptual Modeling Design Through the Classutopia Serious Game
Indexado
WoS WOS:000455945400009
Scopus SCOPUS_ID:85059958672
DOI 10.1142/S0218194018400235
Año 2018
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



One of the more complex topics to teach to Software Engineering students is the conceptual modeling design, which has several concepts that students must learn in order to specify the structural, behavioral and interaction views of software systems. Learning the design of class diagrams is of paramount importance since these diagrams are used to guide concrete development tasks such as programming and testing, and, consequently, to avoid defective software products. Applying novel teaching/learning techniques in this topic may help students to reduce the defects that are committed at the moment of designing a class diagram. One interesting technique is the use of serious games, since they provide learning environments free of risks and pressure for students, allowing the students to know the topics that they must learn in a funny way. Serious games have been widely used in programming courses. We aim to investigate the feasibility to replicate this experience for conceptual modeling of class diagrams at Software Engineering courses. In this paper, we present a role-playing game especially focused on the class diagram, which is called Classutopia. This serious game provides modeling challenges, comprehension and correction of diagrams with different complexity levels for learning conceptual modeling design.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Computer Science, Software Engineering
Computer Science, Artificial Intelligence
Engineering, Electrical & Electronic
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 MARIN-CAMPUSANO, BEATRIZ MARIELA Mujer Universidad Diego Portales - Chile
2 Larenas, Felipe Hombre Universidad Diego Portales - Chile
3 Giachetti, Giovanni Hombre Universidad Tecnológica de Chile - Chile
Universidad Tecnológica de Chile (INACAP) - Chile
Univ Tecnol Chile INACAP - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
CONICYT
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was funded by CONICYT Project ENSE REDI170020, 2017-2019.
This work was funded by CONICYT Project ENSE REDI170020, 2017–2019.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.