Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Transversal competencies for specialists training in the Pediatrics Residency Program, University of Chile Competencias transversales en la formación de especialistas en pediatría, Universidad de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:67849101832
DOI
Año 2009
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction. Teaching guidelines and the pediatrics exercise must adequate to the health requirements of the population needs and country politics, taking in consideration the new tendencies in medical education, with the introduction of competencies in the specialists training programs. Aim. To identify the competencies transversal to all specialties training programs (CT), that are important for the Pediatrics Residency Program (PFEP) at the Chile University. Subjects and methods. Qualitative and interpretive study, performed between November 2006 and January 2007. Key persons were interviewed (6 residents, 6 graduates and 8 opinion leaders) about the relevance and achievement of six CT. Results. The interviewed highlighted the necessity of trained pediatricians in ambulatory settings and continuity clinics, the acquisition of competencies in emergency units and basic skills in hospital training. They considered that the current training is lacking of important CT such as bioethics, physician-patient and family communication, public health, team work and evidence based medicine. Teaching skills and practice management are part of the medical profession; they could be introduced as an elective activity. Conclusion. The acquisition of CT during the PFEP transcend beyond the traditional clinical competencies, it is a challenge to introduce them in the PFEP. © Viguera Editores SL 2009.

Revista



Revista ISSN
Educacion Medica 1575-1813

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Medicine (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 SCHONHAUT-BERMAN LUISA, Luisa Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Millan-Kluesse, Teresa Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Hanne Altermatt, Christel Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.