Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Written production in primary education: Narrative analysis of students in Chilean public schools Producción escrita en la Educación Básica: Análisis de narraciones de alumnos de escuelas municipales de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:84883219331
DOI
Año 2013
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The study is aimed at understanding and describing the production of written narratives according to the criteria of coherence, cohesion, textual organization, development of ideas, and adequacy to the stimulus instruction. It is intended to describe the most common difficulties and errors in a sample of 414 texts produced by 3rd, 5th, 6th, and 7th grade children studying at public (state) schools in low socioeconomic status districts. The texts were evaluated through rubrics developed and validated during the study. Results suggest that students can produce a global meaning in their narratives but have a small repertoire of connectors and co-referential devices for their schooling level. They also reveal that students have internalized a basic narrative structure, although their resolutions are mostly inadequate. The development of detailed ideas with a precise lexicon improves when the total number of words written increases, with females performing better than males in this aspect.

Revista



Revista ISSN
Onomazein 0717-1285

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 SOTOMAYOR-ROGERS, CECILIA PAZ Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Lucchini, Graciela Mujer Arauco - Chile
3 Bedwell, Percy Hombre Arauco - Chile
4 BIEDMA-LAGARRIGUE, MANUELA Mujer Universidad de Chile - Chile
5 HERNANDEZ-GONZALEZ, CAROLINA JIMENA Mujer Universidad de Chile - Chile
6 MOLINA-VARGAS, DANIELA Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.