Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Marco Figural how to factorize tools polynomials quadratics Marco Figural como Medio para Factorizar Polinomios Cuadráticos
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:84883689045
DOI 10.1590/S0103-636X2012000400013
Año 2012
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article is a proposal for the teaching and learning of factoring quadratic polynomials, based Regine Douady's theoretical frameworks regarding the Tool-Object Dialectic. It highlights the role of combined mathematical frameworks as a means to access... "different formulations of a problem which, without necessarily being equivalent, allow a new approach to the difficulties encountered and the staging of tools and techniques that were not imposed in the first formulation." From this perspective, an axiomatic system is constructed in a figural context in which primary objects are defined, and relationships are established between them, leading to definitions and theorems of a mathematical theory within this framework. Rules are proposed for the operation of the primary objects and a game is described in which the factoring is operationalized using this framework. The game becomes the vehicle for understanding the difficult relations of the objects of factoring in the algebraic framework. This form of educational work develops cognitive and metacognitive skills in students who discover and describe the factorization properties, establish the algebraic relations between the coefficients of the polynomial and the factors that factored expression, developing a mathematical activity.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Mathematics (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Olave, Teresita Méndez Mujer Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.