Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Grammaticality and complexity in narration and conversation in children with specific language impairment Gramaticalidad y complejidad en narración y conversación en niños con trastorno específico del lenguaje
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:84944441251
DOI 10.1016/J.RLFA.2015.07.004
Año 2015
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Children with specific language impairment (SLI) show a particular difficulty with grammar, which can be differently manifested in conversation and narration. Objectives: a). To explore the influence of narrative and conversational discourse in the grammatical performance of children with SLI, divided into two groups (4 and 6. years-old), and b). to determine whether the grammatical performance of 4 and 6. years-old children with SLI is different from children with typical language development (TLD) in conversational and narrative discourse. Method: The study included 21 children with SLI and 19 children with TLD. Three narratives obtained from a re-telling task and semi-spontaneous conversations were analysed according to two parameters: grammaticality and complexity. Results: Comparison between conversation and narration in children with SLI showed that the type of discourse affects grammatical performance. The way in which both types of discourse affect grammatical performance differs according to age. Grammatical performance of children with SLI tends to be lower than children with DTL in both types of discourse, especially in the narrative. Discussion and conclusions: Results suggest that narrative is more appropriate to address the ungrammaticality and complexity of sentences, due to its greater linguistic demand. Since conversation is a less demanding task, it can be used to support children with SLI that show severe grammatical difficulties.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 PAVEZ-GUZMAN, MARIA MERCEDES Mujer Universidad de Chile - Chile
2 COLOMA-TIRAPEGUI, CARMEN JULIA Mujer Universidad de Chile - Chile
3 ARAYA-CASTILLO, CLAUDIA IVONNE Mujer Universidad de Chile - Chile
4 Maggiolo Landaeta, Mariangela Mujer Universidad de Chile - Chile
5 PENALOZA-CASTILLO, CHRISTIAN IVAN Hombre Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.