Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



History classroom interactions and the transmission of the recent memory of human rights violations in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:84966668335
DOI 10.3167/JEMMS.2015.070204
Año 2015
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The purpose of this article is to examine history classroom interactions in Chilean secondary schools in relation to the transmission of historical memories of human rights violations committed by Augusto Pinochet’s dictatorship from 1973 to 1990. Corpora of this research are comprised of history lessons filmed in the two types of public schools that coexist in the Chilean educational system, namely government subsidized and partially subsidized schools. This research draws on linguistics resources framed by the sociosemiotic perspective of systemic functional linguistics. We incorporate into this theoretical framework the notions of semantic gravity and semantic density from legitimation code theory in order to understand the variations of levels of specialization and abstraction that build cumulative knowledge and ideological cosmologies when one is dealing with a sensitive and complex aspect of Chilean society.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Oteíza, Teresa Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 HENRIQUEZ-VASQUEZ, RODRIGO FERNANDO Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 PINUER-RODRIGUEZ, CLAUDIO ARIEL Hombre Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
National Foundation for Science and Technology Development

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The article presents findings funded by the research grant FONDECYT 1130474 from the National Funds for Science and Technology Development, Chile. We would like to express our profound gratitude to the history teachers and all the pupils who generously agreed to participate in this study.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.