Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Personality and clinical tests in Spanish for assessing juvenile offenders Tests personológicos y clínicos en Español para evaluar adolescentes infractores
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:84975299926
DOI
Año 2016
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The psychological assessment of offenders throughout the different stages in the juvenile justice system is essential. It ensures the adequacy of the legal and educational measures to be applied in the process. This paper reviews the main tests of psychological assessment available in Spanish, suitable for use by psychology professionals who work with young offenders in the juvenile justice services in Spanish-speaking countries. We classify these tools into three groups: a) personological, i.e. generic tools, suitable for any professional context in psychology, b) clinical, i.e. tools whose initial use has been limited to working with adolescents with mental health needs, and c) forensic, tools that have been specially developed for use in the juvenile justice population. This last group is described in the second part of this article (which appears in this same issue). The most important instruments of proven utility are presented and reviewed for each group.

Revista



Revista ISSN
Papeles Del Psicologo 0214-7823

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Wenger, Lorena S. Mujer Grupo de Estudios Avanzados en Violencia (GEAV) - España
Universitat de Barcelona - España
Universidad de La Frontera - Chile
2 Andres-Pueyo, Antonio Hombre Grupo de Estudios Avanzados en Violencia (GEAV) - España
Universitat de Barcelona - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Texas Tech University

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Grant sponsor: Texas Tech University’s FY13 CAHSS grant.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.