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| Indexado |
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| DOI | 10.1590/2175-3539/2017/0213111121 | ||
| Año | 2017 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
Currently, there are several conceptualizations about critical thinking, most of them classify it in definitions, methodological approaches and instruments. Objective of this article is to offer an ontological classification based on theoretical review, analyzing goals define critical thinking as human praxis, considering two approaches: intrapersonal process, seeing it as a process of refining information; and as interpersonal process where thought is interactive in its nature and culturally situated. A literature review was carried out, analyzing programs developed in higher education, and linking those programs to approaches, based on objectives and working procedures. We conclude that critical thinking is a complex process, which has experienced a conceptual and epistemological evolution, guiding it today towards social praxis and not merely individual, because of it's framing in epistemology and actions that promote interaction among people.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Cornejo, Carlos Javier Ossa | Hombre |
Universidad del Bío Bío - Chile
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| 2 | Mujica, Alejandro Díaz | Hombre |
Universidad de Concepción - Chile
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| Agradecimiento |
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| Así mismo se observan muchos programas que pueden organizarse en estos dos enfoques propuestos; aquellos que promueven y buscan mayoritariamente el de-sarrollo cognitivo y el procesamiento reflexivo de la informa-ción como los programas de mejoramiento del pensamiento (los tradicionales Filosofía para niños, ADAPT, DOORS, DORIS; o más actualizados como ADDIE, etc.) enmarcados en el enfoque propuesto como intrapersonal. Aquellos que promueven el uso contextualizado y cultural del pensamien-to como habilidad para intervenir en la realidad social y con los otros (programas enfocados en resolución de problemas como CoRT, ASARPIC, ARDESOS; o aquellos centrados en el debate argumentativo y la escritura crítica) en el enfoque propuesto como interpersonal. |