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Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.
| Indexado |
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| DOI | |||
| Año | 2017 | ||
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Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
Recent urbanization processes of regional scope in the central macro-region of Chile have put a strain on both theoric debates and operational scales where said processes around the «urban» can be understood. In an effort to contribute to this discussion, a diachronic debate on daily mobility metropolitan patterns of economically active population is proposed. The aim of this exercise is to understand the relation among metropolitan subsystems, from a functional urban proposal and from the special processing of the two last population census. Results will evidence a low functional intgration of the systems in the central region, where two simultaneous processes would be taking place: on the one hand, an increase in the centripetal influence of the metropolis of Santiago on the macro-region; and on the other hand, the consolidation of two independent subsystems related to the interrelation and dynamism of the functional areas of Los Andes-San Felipe and Valparaíso-Quillota-Calera. These findings will contribute both to the conceptual and operational debate around urbanization processes of regional scope in the central macro-region of Chile.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Carroza Athens, Nelson | Hombre |
Universidad de Playa Ancha - Chile
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| Agradecimiento |
|---|
| El texto se articulará en cinco apartados. El primero discutirá las características, virtudes y límites del estudio de los movimientos cotidianos por motivos de trabajo; el segundo y tercero descri-birán tanto la metodología OCDE (Organisation for Economic Co-operation and Development, 2012) de áreas funcionales, contextualizada para el caso chileno, como el procesamiento de los patrones de la movilidad cotidiana utilizado. La tercera y cuarta parte desarrollarán los princi-pales hallazgos de la investigación y su contextualización con las tendencias de urbanización recientes. |