Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Objective structured clinical examination as final evaluation of competencies in the medical technology degree Propuesta de un examen clínico objetivo estructurado como evaluación final de competencias de egreso en la carrera de tecnología médica
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85045535420
DOI 10.1016/J.EDUMED.2017.12.008
Año 2019
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper presents a proposal for structuring an Objective Structured Clinical Examination as a final undergraduate evaluation, in order to better adapt this evaluative event to the curriculum proposal by competencies. This type of examination allows assessment of cognitive, procedural, and attitudinal aspects based on multiple evaluation stations and is characterised by a greater objectivity in the measurement of what students really know what to do and apply at the end of a teaching-learning process. This paper proposes a structured clinical examination scheme, based on the results obtained through a qualitative methodology, understood as a theoretical conceptual model that is fine-tuned through semi-structured interviews conducted on teachers and managers of the university. The results allow the structuring of a proposal based on eight evaluation stations that must necessarily include the weighted cognitive and procedural aspects in a balanced way. The use of this evaluation model constitutes a more effective strategy for the competency leaving certificate, with a focus on university undergraduate teaching. However, the adoption of the proposal presents some resistance to traditional methods. It also requires considering the economic component in its implementation. Although when well designed, among the positive effects is also highlighted that the result obtained is not distorted and improves the overall evaluation process.

Revista



Revista ISSN
Educacion Medica 1575-1813

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Medicine (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Allende Núñez, Felipe Alejandro Hombre Universidad Mayor - Chile
2 Valdés-González, Héctor Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
3 Reyes-Bozo, Lorenzo Hombre Universidad Central de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.