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| Indexado |
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| DOI | 10.22201/IISUE.24486167E.2018.161.58402 | ||
| Año | 2018 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
This article seeks to determine how reflexive students of pedagogy are upon completing their undergraduate training, and what opportunities are offered by the documents they must prepare during their final professional practice, to develop this teaching reflection. Two rubrics were applied to 50 documents prepared by students in six teachers' training programs in Chile. The results show that the reflective approach of the documents analyzed concentrates only on some dimensions, and leaves out other important ones, such as reflection on the students' own lessons learned. Furthermore, the results of the analysis show, in general, a low level of reflective teaching, and differences between the programs analyzed. These differences were related to the specific and orientation students express regarding what is expected of them in each section of the prepared document.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | SALINAS-EVANGELISTA, ALVARO SIMON | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Université catholique de Louvain - Bélgica |
| 2 | Rozas Assael, Tamara | Mujer |
UCL - Reino Unido
Universidad de Chile - Chile University College London - Reino Unido |
| 3 | Cisternas, Pablo | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
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| Agradecimiento |
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| La política educativa está ausente de los textos elaborados por los estudiantes, salvo en P6UP1, en P1UT1 (ambos con 0.2 puntos) y P3UT2 (0.07 puntos). El examen del contenido de los textos muestra que las escasas mencio-nes que se hacen a la política pública nacional se refieren al marco que define estándares para la enseñanza, y cómo los consideran en sus planificaciones y en la realización de cla-ses. Así, por ejemplo, una estudiante analiza la importancia del clima de aprendizaje en el salón de clases citando un instrumento de política pública que especifica estándares de desempeño docente: “como se menciona en el Marco para la Buena Enseñanza (2003), los docentes deben generar un ambiente y clima de clase en el que se dé lugar a los procesos de enseñanza” (P1UT1-2). |