Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||
| DOI | 10.24844/EM3002.04 | ||
| Año | 2018 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
To involve students of a high school geometry course in the proving process, it was replicated a methodological innovation that has been implemented in a university geometry course and whose effects have been interpreted as successful. One result of this replica shows an unexpected fact by both the research group and teachers involved in the experience: there is a mismatch between students’ verbal productions when they engage in collective construction of the proof of a conjecture formulated by whole class as product of the solution of a problem, and the productions that the students autonomously perform when they must report in writing the proof that was previously constructed collectively. This problematic issue is explained by an analytical device that articulates constructs such as instructional situations, didactic contract, sociomathematical norms and reflexive discourse, from which the interaction in the classroom and the teacher’s role in it are studied.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Molina, Oscar | Hombre |
Universidad Pedagógica Nacional, Bogota - Colombia
|
| 2 | PINO-FAN, LUIS ROBERTO | Hombre |
Universidad Pedagógica Nacional, Bogota - Colombia
Universidad de Los Lagos - Chile |
| Agradecimiento |
|---|
| Los educadores en matemáticas tienen como desafío importante lograr que sus estudiantes comprendan el papel de la demostración en la actividad matemática (Hanna & de Villiers, 2012). En este sentido, el grupo de investigación Aprendizaje y Enseñanza de la Geometría de la Universidad Pedagógica Nacional (Bogotá, Colombia), del cual el primer autor es miembro, ha desarrollado una trayectoria investigativa centrada principalmente en una perspectiva sociocultural de la enseñanza y el aprendizaje, a través de la cual se ha generado una innovación en el aula para cursos universitarios de geometría euclidiana, que intenta invo-lucrar a los estudiantes en la actividad demostrativa (Perry, Samper, Molina, Camargo & Echeverry, 2012; Samper, Camargo, Molina & Perry, 2013; Molina, Samper & Perry, 2015; Samper, Perry, Camargo, Sáenz-Ludlow & Molina, 2015). En tal innovación, la fuente de donde se toma el contenido que se estudia no proviene de los libros ni del profesor. Una cantidad considerable de los enunciados que |