Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Construction and validation of a classroom climate scale: a mixed methods approach
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85052830276
DOI 10.1007/S10984-018-9258-0
Año 2018
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Students’ perceptions of their classroom climate have been found to relate significantly to students’ learning outcomes. The purpose of the present study was to construct an instrument for assessing elementary-school students’ perceptions of classroom climate, based on a previous instrument that was being used in Chile by a public national school mental health program as a tool for aiding teachers in improving classroom management, but which showed poor psychometric properties. We used a six-staged mixed-methods approach to construct relevant items and dimensions based on this measure and by adapting previously-existing scales. Item development included participatory construction of items involving program officials, focus groups with students, and a pilot study. The final version was administered to a sample of 6813 elementary-school students. Results showed adequate reliability and construct validity, convergent validity with school climate, and divergent validity with peer victimisation. When consequential validity was explored through semi-structured interviews with program officials and school administrators, we found that the instrument was being used as a tool for helping teachers to improve their school climate and management skills. We discuss the importance of constructing instruments using a mixed-methods approach.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 LOPEZ-LEIVA, VERONICA ALEJANDRA Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Torres-Vallejos, Javier Hombre Universidad Tecnológica de Chile - Chile
3 ASCORRA-COSTA, MARIA EUGENIA PAULA Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Villalobos-Parada, Boris Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
5 BILBAO-RAMIREZ, MARIA ANGELES Hombre Universidad de Santiago de Chile - Chile
6 Valdes, Rene Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Fondo de Fomento al Desarrollo Científico y Tecnológico
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Fondo de Fomento al Desarrollo Científico y Tecnológico
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Chilean National Comission of Science and Technology
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso and Center for Research in Inclusive Education

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The study was funded by projects FONDEF IT 14I10132 and PIA CONICYT 160009, both from the Chilean National Comission of Science and Technology. The study was funded by Pontificia Universidad Católica de Valparaíso and Center for Research in Inclusive Education.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.