Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||
| DOI | 10.17843/RPMESP.2018.352.3404 | ||
| Año | 2018 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
Objective. To delve into the doctors’ perceptions about training for intercultural practice in the doctor-immigrant patient (DPR) relationship in Chile. Materials and Methods. A qualitative study was carried out in communes of the metropolitan region (RM) through in-depth interviews with doctors. The inclusion criteria for the sample were: to be a doctor, to have a formal work relationship in a public health center, and to have had contact with the international migrant population living in each commune. The final sample consisted of 13 doctors; information saturation criteria were considered. Results. There is a greater tension related to intercultural coexistence, favored by the cultural, language, and prejudice barrier. The absence of records about the patients’ national origin contributes to these perspectives. The findings show the lack of training geared towards understanding and caring for a diverse population on a daily basis; as well as the need to get familiar with the immigration phenomenon going on in Chile and the current Latin American diversity. Conclusions. New challenges to medical training in light of the growing migrant population in Chile are discussed here. The emergence of interculturality in medical training raises critical aspects that are articulated with healthcare intercultural and human rights approach.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Urrutia-Arroyo, Ruth H. | Mujer |
Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
|
| Agradecimiento |
|---|
| El presente estudio tiene limitaciones propias de la investigación cualitativa, el tamaño de la muestra no posibilita generalizar los resultados obtenidos. Sin embargo, esta composición permitió ahondar en la profundidad del conocimiento del objeto de estudio. Otra de las debilidades es lo limitado del tiempo que impide aprehender la evolución y complejidad del proceso dinámico de RMP inmigrante y la adaptación intercultural del médico que evoluciona a diario en la praxis multicultural de salud pública, lo cual va generando nuevas demandas a la formación médica en un contexto dinámico de la política pública. En cuanto a las fortalezas del estudio, pretende ser un aporte en la discusión acerca del desafío que enfrenta la formación médica ante la creciente población migrante, y la necesidad de problematizar la RMP para una educación intercultural. |