Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Educational environment perception in Physiotherapy undergraduate students: Mixed methodology Percepción del ambiente educacional en estudiantes de pregrado de la carrera de Kinesiología: metodología mixta
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85057461717
DOI 10.1016/J.EDUMED.2018.05.010
Año 2020
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background and objectives: The educational environment (EE) has become relevant in the past decades, due to the impact it has on the learning process, social life, and future professional work of the students. The aim of this study is to measure the perception of the EE in undergraduate students of the Kinesiology course in the Pontificia Universidad Católica de Chile. Methods: Mix methodology was used. Quantitative component: the DREEM (Dundee Ready Education Environment Measure) questionnaire was completed by 1st to 4th year students. Qualitative field: based on open question analysis. The items, domains and overall score of the DREEM are described by the mean and standard deviation. Statistical analysis was performed using the Student-t test for independent samples and ANOVA (more than 2 cohorts). The quantitative data was analysed using SPSS software, and the qualitative data (grounded theory) by Atlas.ti® software. The information from both sources was triangulated. Results: A total of 295 students out of 362 completed the questionnaires (81%). The overall mean of the DREEM questionnaire was 135.74±19.15, revealing a «more positive than negative» EE. The major strength was the perception of the teacher quality (73%), and the domain with the lowest perception was the atmosphere (63%). The qualitative data was used to complement and enrich the results. No significant difference was found in the perception of EE between men and women. Conclusions: EE measurement was able to identify the main strengths and aspects to improve. This could serve as the basis for a future improvement plan, self-evaluation, and accreditation process.

Revista



Revista ISSN
Educacion Medica 1575-1813

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Medicine (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Fuenzalida, Brenda Mujer Red de Salud UC-Christus - Chile
Red de Salud UC CHRISTUS - Chile
2 Pizarro, Margarita Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
3 Fuentes, Javiera Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
4 San Martín, Cristóbal Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
5 Rojas, Viviana Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
6 López-Fuenzalida, Antonio Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
7 PADILLA-PEREZ, OSLANDO - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
8 Riquelme, Arnoldo Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.