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| Indexado |
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| DOI | 10.21134/HAAJ.V19I1.403 | ||
| Año | 2019 | ||
| Tipo |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
Adherence is one of the most studied variables about fidelity of implementation in school mental health field, but there are few studies that address it considering the strategic components of intervention. Objective. The aim was to investigate if patterns of adherence to strategic components influence the results of the Chilean Skills for Life program. Method. Data were collected from 110 communes in the country. The Quality Assessment Questionnaire for School Mental Health Programs was applied to coordinators of implementation teams and a communal index of socio-emotional improvement was created based on the responses of parents and teachers to the annual evaluation survey of the program. Results. We identified 19 components associated with strategies of intervention, design and evaluation, collaborative work and learning the Program model. With these components, we calculated latent class models and find two patterns of adherence. Finally, through ANOVA we evidenced that the teams that develop an adherent pattern obtain significantly higher results than those that develop a non-adherent pattern. Discussion. We concluded that the results of the program are better when the teams are adherent to some strategic components defined as essential. The practical implications of this finding are discussed.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Rojas-Andrade, Rodrigo | Hombre |
Universidad Academia de Humanismo Cristiano - Chile
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| 2 | LEIVA-BALICH, LAURA IRENE | Mujer |
Universidad de Chile - Chile
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| Fuente |
|---|
| Ministerio de Educacion, Gobierno de Chile |
| Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas |
| Agradecimiento |
|---|
| La implementación está a cargo de equipos locales, administrados por entidades públicas comunales (p.ej., departamentos municipales de educación, salud o servicios sociales; así como universidades) que cofinancian la ejecución del programa en conjunto con la Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas (JUNAEB) perteneciente al Ministerio de Educación. Por esta razón los soportes de apoyo a los equipos son mixtos. La supervisión técnica (p.ej., capacitación, monitoreo o retroalimentación) está a cargo de JUNAEB, mientras que la supervisión administrativa (p.ej., pagos, contratos o control de horario), a cargo de las entidades comunales. El programa está presente en 146 comunas de las 15 regiones del país, en cada una existe un coordinador comunal encargado de asegurar el adecuado cumplimiento de la planificación anual y de organizar un equipo de profesionales que implementan el programa en las distintas escuelas participantes. En la mayoría de los equipos el coordinador también es un ejecutor y realiza una reunión semanal para revisar casos y analizar la implementación del programa en las escuelas. |