Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Racialization of Haitian migrant childhood in Chilean schools RacializaciÓn de la niÑez migrante haitiana en escuelas de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85072117267
DOI
Año 2019
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The aim of this study was to analyze the everyday racism and linguistic barriers faced by Haitian migrant girls and boys during their process of insertion into Chilean schools. The study is based on the approach of structural racism that generates relations of hierarchization and racialization that fall on certain bodies and originate from the colonialist ideology in Latin American states. The study was carried out through a qualitative methodology, where semi-structured interviews were applied to teachers in public schools with migrant children. It is concluded that Haitian children experience processes of racialization during their daily insertion in Chilean schools, where stereotyped and vulnerable visions of social subjects are reconstructed, in which they are placed as otherness. In turn, Haitian children face a language barrier because Spanish is the schooling language in Chile and their mother tongue is Creole; in addition, there are no intervention programs and educational policies of linguistic immersion. Besides, the lack of training and preparation in the teaching staff is recognized in terms of welcoming and integration of migrant children in an optimal way, especially those who are located in certain social, economic, phenotypic or linguistic hierarchies. All this takes place in a scenario where educational public policies are required to promote truly interculturality and school inclusion.

Revista



Revista ISSN
Interciencia 0378-1844

Disciplinas de Investigación



WOS
Ecology
Scopus
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Iskra, Pavez Soto Mujer Universitat Autònoma de Barcelona - España
Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
2 Ortiz-López, Juan Eduardo Hombre Universitat Autònoma de Barcelona - España
Universidad de Playa Ancha - Chile
3 Sepúlveda, Natalia Mujer University Alberto Hurtado - Chile
Universidad Alberto Hurtado - Chile
4 Jara, Priscilla Mujer Casa de Reposo “María Esperanza” - Chile
5 Olguín, Constanza Mujer Escuela Especial “Humberto Aranda” - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.