Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Qualitative perspective in the construction of didactic content knowledge in Physical Education teachers Perspectiva cualitativa en la construcción del conocimiento didáctico del contenido del profesorado de Educación Física
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85073748915
DOI
Año 2019
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The aim of this research is to describe the discourse and the classroom teaching approach of Physical Education teachers in relation to the Didactic Content Knowledge (CDC). The construction of didactic and consequently pedagogical knowledge is generated from school practices, producing an articulated learning knowledge and located in the relationship between theory and practice, which includes didactic, pedagogical, disciplinary, professional, and practical aspects of the teaching profession. In this sense, the objective of this research was to understand the construction process and the sources of CDC in Physical Education teachers from the Maule region in Chile. The methodology used is qualitative, since it is based on the interpretive-comprehensive paradigm that seeks to understand complex phenomena. In terms of design, six semi-structured interviews were conducted with Physical Education teachers working in the Maule Region, Chile. The process of coding, categorization, and interpretation allowed us to conclude that even if teachers have disciplinary knowledge that does not guarantee quality learning for students who participate in the Physical Education classroom, since a general pedagogical knowledge is required, which allows teachers to plan, organize, and execute quality teaching-learning situations.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Almonacid-Fierro, Aquiles Alejandro Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
2 Merellano-Navarro, Eugenio Hombre Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Molina, Sebastián Feu Hombre Universidad de Extremadura - España
4 Carrizosa, Manuel Vizuete Hombre
5 Fernández, Rosa Orellana Mujer Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Centers for Disease Control and Prevention

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
El CDC representa la combinación de conocimientos for-males o proposicionales que el profesor domina, no obstante, sólo se constituye en la medida que una situación real de enseñanza tiene lugar. Al ser reelaborado por el profesor en la acción de enseñanza, el CDC incorpora otras característi-cas y asume otro formato, vale decir, una nueva estructuración práctica con importantes repercusiones para el aprendizaje de los estudiantes y para la propia reconfiguración del pro-

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.