Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Struggle where we study, or study where we struggle? Underestimated spaces of youth resistance formation in a post-dictatorial neoliberal country: The case of the chilean student movement
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85078675854
DOI
Año 2019
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In this paper I offer evidence to demonstrate the urgency of recovering time-space dialectics in the study of youth urban social movements, particularly in post-dictatorial neoliberal countries where economic and repressive trauma persistently remains in the population, regardless political ideology. The Chilean student movement, as most student movements, has systematically used traditional and innovative forms of mobilization. Nonetheless, most of them public space means repression, criminalization and segregation of all kinds. Therefore, after the triangulation of spa-tialized quantitative data, and qualitative data coming from active students and their significant adults, I argue that other substantial processes of youth resistance formation have occurred within the most intimate spaces of life, that is, their high schools and families, which remain highly underestimated as political spaces. Within these contested spaces, time means the conflicting encounter of different generations and their respective daily mobility experiences, interpretations of the recent past, and ideologies regarding social change.

Revista



Revista ISSN
Youth Voice Journal 2049-2073

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sociology And Political Science
Social Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Sanchez, Leslie Parraguez Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.