Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Scratch and Arduino for Effectively Developing Programming and Computing-Electronic Competences in Primary School Children
Indexado
WoS WOS:000540055800013
Scopus SCOPUS_ID:85078944066
DOI 10.1109/SCCC49216.2019.8966401
Año 2019
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Programming and designing computing-electronic solutions imply complex competences, which usually demand to restructure previous thinking and problem-solving knowledge. Both programming and computing-electronic design solutions ask for step-by-step thinking, and also being cautious regarding involved hardware items for the second one. Designing computing-electronic solutions is a non-trivial task since it unifies both worlds, even though platforms such as Arduino notably simplify that development. This article describes experiences of programming and computing-electronic teaching to a group of primary school children in Valparaiso-Chile by the use of Scratch and Tinkercad for the goal of developing programming and Arduino-based computing-electronic competences in school children. The obtained results demonstrate that children can effectively develop programming and computing-electronic theoretical and practical skills. These results also show that students can get abilities and enthusiasm to know more advanced skills and applications concerning sensing systems. Thus, programming and electronics can motivate the learning process in children. (Abstract)

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 VIDAL-SILVA, CRISTIAN LORENZO Mujer Universidad Católica del Norte - Chile
2 Serrano-Malebran, Jorge Hombre Universidad Católica del Norte - Chile
3 Pereira, Felipe Hombre Universidad de Viña del Mar - Chile
4 IEEE Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
National Science Foundation
Microsoft
Google
MIT Media Lab
John D. and Catherine T. MacArthur Foundation
Code-to-Learn Foundation
Intel Foundation
MIT research consortium Media Lab

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
II. SCRATCH Such as Vidal et al. [3] mentioned, Dr. Michael Resnick [9] along with a group of researchers at the Lifelong Kindergarten of the MIT Media Laboratory developed the computer programming environment Scratch in 2003. This project has gotten support from the National Science Foundation, Intel Foundation, Microsoft, MacArthur Foundation, Foundation LEGO, Code-to-Learn Foundation, Google, Dell, Fastly, Inversoft, and the MIT research consortium Media Lab [13].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.