Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Lenguaje e inteligencia de preescolares: Análisis de su relación y factores asociados
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:66049114963
SciELO S0370-41062008000600004
DOI 10.4067/S0370-41062008000600004
Año 2008
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background: Language and intelligence are brain superior functions and their development is vital for school and future work performance. Objective: To establish the correlation between language and intelligence, in order to identify possible factors involved in preschoolers of low socioeconomical status. Methods: Prospective and blind study that performs specific language tests, audiometry, WPSSI and pediatric-neurological examination to all children between 3-5 year-old attending a daycare, belonging to families of low socioeconomical conditions at the Metropolitan Región of Chile, during 2007. Children with major diseases, explaining language difficulties (LD) were excluded. Results: 61 preschoolers, in which 22 (36%) LD were identified. Cognitive performance presented a normal distribution (mean 92,69 +15). There was a significant correlation between intelligence and language (p 0.002). Children with LD had lower cognitive performance, both in verbal (p 0.004) and in manual tests (p 0.0007). The family history of LD or learning difficulties and history of developmental delay were associated with a lower language performance (p 0,05 and p < 0.0000, respectively). Children of mothers with superior studies showed better scores in their cognitive potential (p 0.0079). Conclusión: Language and intelligence are significantly associated. Biological and hereditary factors were correlated with LD, whereas social factors (ex: maternal education) were associated with cognitive performance. These findings should be considered in the planification of health politics related with children development, implementing multidisciplinary strategies.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Pediatrics
Scopus
Pediatrics, Perinatology And Child Health
SciELO
Health Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
SCHONHAUT-BERMAN LUISA, Luisa Mujer Universidad de Chile - Chile
MAGGIOLO L, MARIANGELA Mujer Universidad de Chile - Chile
HERRERA G, MARÍA ELENA Mujer Universidad de Chile - Chile
ACEVEDO-GALLINATO, KERYMA - Universidad de Chile - Chile
GARCÍA E, MÓNICA Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sociedad Chilena de Pediatría

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.