Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Metamorphosis of visual literacy: From 'reading images' to a critical visual education
Indexado
WoS WOS:000462356200002
Scopus SCOPUS_ID:85066109882
DOI 10.1386/ETA.15.1.15_1
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In this review some ideas about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy (CEFR-VL) are critically discussed from a South American perspective. First of all it is observed that the relationship to the visible world should also include nature and ecological issues. As to the concept of 'visual literacy', its linguistic and economic overtones are criticized from the point of view of visual education, as well as for its sociological implications. Finally the notion of competency and sub-competencies are discussed. The origin of 'competency' in an economic and technocratic model of curriculum runs the risk that in visual education the non-measurable might get lost. The CEFR-VL also runs the risk of becoming a rigid, prescriptive format, thus leaving little space for other views. It is hoped for that the professionals in the domain will transform the CEFR-VL into a valuable tool capable of offering multiple ways of seeing. Thus the concept of 'visual literacy' will give space to the notion of 'visual education'. This would be a most welcome metamorphosis of the domain.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Arts And Humanities (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Errazuriz, Luis Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.