Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Nutritional status, knowledge and nutritional behaviour in school children from kindergarten and first grade from three schools identified for child obesity in the zone of valparaiso, Chile Estado nutricional, conocimientos y conductas en escolares de kinder y primer año básico en 3 escuelas focalizadas por obesidad infantil en la comuna de valparaíso, Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:78649776509
SciELO S0717-75182010000300006
DOI
Año 2010
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In 2008, under the National Plan for Health Promotion and Community Plan for the Promotion of Health, actions to address school obesity by intervening with the Global Strategy Against Obesity schools with the highest obesity prevalence focusing on kindergarten levels (school children between 5-6years) and first grade (students between 6-7 years). The actions of the Community Plan for the Promotion of Health in selected schools of Valparaiso were evaluated. The objectives of this intervention were: 1) assess the nutritional status of children from the participating levels, 2) gather background information on knowledge and behaviors related to food, nutrition and lifestyle in school and 3) identify strengths and difficulties facing the implementation of health policies at local level. We performed a descriptive, non-experimental, non-random convenience sample, which included 267 schools. Results: It was detected 18.8% obesity in the transition level (kindergarten and 27% in the first grade evaluated according to Technical Standards of the Ministry of Health of Chile based on 2006 WHO reference tables. In order to assess knowledge and behavior, we developed and applied the tools "Caritas" and "Healthier Snacks" observing 77% and 87% and 90% and 64% of correct associations for knowledge and behaviors, respectively. Facilitators: cooperative work and valuation from education. Barriers: outdated actions altering school curriculum planning. Figures of malnutrition by excess and the difficulty to reverse this reality require programs to in identify nutritional knowledge and eating behaviors of the population.

Disciplinas de Investigación



WOS
Nutrition & Dietetics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Health Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CROVETTO-MATTASSI, MIRTA Mujer Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Zamorano F, Nancy Mujer Corporación Municipal de Salud - Chile
Departamento de Salud Municipal - Chile
3 Medinelli S, Angelina Mujer Corporación Municipal de Salud - Chile
Departamento de Salud Municipal - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.