Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Patterns of theory use in qualitative research in higher education studies in Latin America: a geopolitical interpretation
Indexado
WoS WOS:000465724500001
Scopus SCOPUS_ID:85063891516
DOI 10.1080/09518398.2019.1597213
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The relationship between theory and qualitative research has been extensively examined in the literature and has emerged as a problematic matter. This debate has been driven forward mainly in Anglo-Saxon countries and has done scant justice to an understanding of these issues in regions of the South. This paper addresses this matter by drawing on a geopolitical perspective. The study here provides an analysis of 24 papers by Latin-American researchers in higher education, as included in the Web of Science between 2006 and 2015. Theories in Latin America are mainly produced in the North and exhibit two patterns: (i) critical perspectives are used to address local problems - 'epistemic problematization'; and (ii) a nuancing of Northern theories so as to contextualize them - 'epistemic nuancing'. Suggestions are also made for a new configuration of knowledge production in higher education studies - a model of knowledge from and for the South.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Guzman-Valenzuela, Carolina Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Barnett, Ronald Hombre UCL Inst Educ - Reino Unido
UCL Institute of Education - Reino Unido

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 25.0 %
Citas No-identificadas: 75.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 25.0 %
Citas No-identificadas: 75.0 %

Financiamiento



Fuente
FONDECYT
CONICYT-Chile
PIA-CONICYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by Conicyt-Chile, Fondecyt project 1170374. Support from PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003 is also gratefully acknowledged.
This work was supported by Conicyt-Chile, Fondecyt project 1170374. Support from PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003 is also gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.