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THE MODERN IDEA OF UNIVERSITY: FROM THE IVORY TOWER TOWARDS ACADEMIC CAPITALISM
Indexado
WoS WOS:000468531400006
Scopus SCOPUS_ID:85069881992
DOI 10.5944/EDUCXX1.22480
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article analyzes the evolution of discourses about the modern university by presenting a reflexive reading of classical and contemporary texts on the passage from a university conceived as an ivory tower to the entrepreneurial university, and the strains it creates in terms of formative principles and knowledge organization. To do so, the article begins by arguing that the university becomes part of the Enlightenment and accesses to modernity when the Faculty of Philosophy ceases to be conceptualized as the handmaiden of the Faculty of Theology (philosophia theologiae ancilla) and grows to be understood as the mistress' torchbearer, as ironically remarked by Kant. In the following decades, the new role that philosophy adopts in the division of academic labor changes the relationship of the institution with both the political and religious powers, opening the door on the road to the nation state and, further down, to the subordination of its activities to global academic capitalism. Consequently, traditional normative referents, as those proclaimed by Kant and Humboldt where universities were conceived as responsible for the evolution of modern society, lose plausibility and are subjected to the criticism of ideologies. The article concludes by examining future trends in education and research conducted in contemporary universities and by arguing that the crisis of the modern idea of the university is, in fact, an expression of its modern character that now turns against this very institution.

Revista



Revista ISSN
Educacion Xx1 1139-613X

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Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

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Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



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Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Joaquin Brunner, Jose Hombre Universidad Diego Portales - Chile
1 BRUNNER-RIED, JOSE JOAQUIN Hombre Universidad Diego Portales - Chile
2 Labrana Vargas, Julio Roberto Hombre Universidad Diego Portales - Chile
2 Labrana, Julio Hombre Universidad Diego Portales - Chile
3 GANGA-CONTRERAS, FRANCISCO ANIBAL Hombre Universidad de Los Lagos - Chile
4 RODRIGUEZ-PONCE, EMILIO RENE Hombre Universidad de Tarapacá - Chile

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Origen de Citas Identificadas



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Citas Identificadas: 8.33 %
Citas No-identificadas: 91.67 %

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Citas Identificadas: 8.33 %
Citas No-identificadas: 91.67 %

Financiamiento



Fuente
National Science Foundation
NIBC

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Agradecimientos



Agradecimiento
Cognitivas y las Ciencias Informáticas. Desde comienzos del presente siglo, la National Science Foundation (NSF) de los Estados Unidos se refiere a esta convergencia e integración de tecnologías bajo la sigla NIBC (nano-info-bio-cognitive sciences) en áreas como Ciencia, Medicina, Electrónica, Medio Ambiente, Energía y Espacio (Bainbridge & Roco, 2016). Estos fenómenos resultan difíciles de acomodar dentro de la milenaria estructura de las facultades inferiores y superiores, por lo que es probable que en el futuro los nuevos modos de producción de conocimiento se sitúen en las interfaces entre academia, laboratorios, empresas, redes y mercados (Nowotny, Scott & Gibbons, 2001). Consecuencia de lo anterior, la antorcha que ilumina el camino habrá pasado entonces a nuevas constelaciones híbridas, dejando atrás la querella de las facultades y sus bases disciplinarias tradicionales.

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