Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Plain writing in the legal field: An approach from the discourse of specialists
Indexado
WoS WOS:000514030600001
Scopus SCOPUS_ID:85081547904
DOI 10.1177/1461445620906027
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This research aims to describe how practicing lawyers perceive 'plain writing' in the legal field and to conceptualize this notion through the discourse analysis of these specialists. To do so, a qualitative research framed in the interpretive paradigm has been developed. Specifically, 18 practicing lawyers, from different countries and with different specializations in the practicing of Law, were surveyed. After analyzing the discourse of the interviewed lawyers, eight macro categories accounting for plain language both generally and particularly were identified. The audience was identified as a key element in the production of legal texts which facilitate justice to citizens. Based on our analysis, we conclude with a definition of plain writing.

Revista



Revista ISSN
Discourse Studies 1461-4456

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Communication
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 MEZA-ARCOS, PAULINA ELIZABETH Mujer Universidad de la Serena - Chile
2 Gonzalez-Catalan, Felipe Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Lopez-Ferrero, Carmen Mujer Univ Pompeu Fabra - España
Universitat Pompeu Fabra Barcelona - España
4 Gutierrez, Israel Hombre Universidad Católica del Norte - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 25.0 %
Citas No-identificadas: 75.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 25.0 %
Citas No-identificadas: 75.0 %

Financiamiento



Fuente
FONDECYT
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Universidad de La Serena
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Research Unit of the Universidad de La Serena

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This research was funded by the FONDECYT Project No. 11170128, entitled 'Discursive characterization of genres produced by students of Law and Medicine: their relationship with the perception of self-efficacy in writing, the general quality of the text and disciplinary evaluation'. In addition, the research was partially funded by the Research Unit of the Universidad de La Serena
The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This research was funded by the FONDECYT Project No. 11170128, entitled ‘Discursive characterization of genres produced by students of Law and Medicine: their relationship with the perception of self-efficacy in writing, the general quality of the text and disciplinary evaluation’. In addition, the research was partially funded by the Research Unit of the Universidad de La Serena

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.