Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Children's storybooks as a source of mental state references: Comparison between books from Chile, Colombia, Scotland and USA
Indexado
WoS WOS:000518867000005
Scopus SCOPUS_ID:85075989460
DOI 10.1016/J.COGDEV.2019.100845
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Children's storybooks may be considered as an important resource for young children to learn about different mental states (emotions, desires, cognitions); however, mental states represented in stories vary, and may vary across cultures. This study investigates preschoolers' storybooks from Chile, Colombia, Scotland, and the USA to test similarities and differences in rates and types of mental references. The texts in 160 children's storybooks (40 per country) were coded. Results showed similarities between countries in the references to desires, psychological states, and physical expressions. Differences between countries were observed, where Chilean books contained more references to cognitions, mood states, and causal talk compared with USA books, and more references to emotions and causal talk compared with Scottish books. Also, Colombian books had more references to emotions and causal talk compared with Scotland and USA books, and more references to physiological states compared with Chilean and Scottish books. Finally, USA books contained more references to perceptions in comparison to Colombian and Scottish books. Similarities were identified between Chilean and Colombian books, and between Scotland and USA books, and more differences between South American books (Chile, Colombia) and those from Scotland and the USA.

Revista



Revista ISSN
Cognitive Development 0885-2014

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Experimental
Psychology, Developmental
Psychology, Development
Scopus
Developmental And Educational Psychology
Experimental And Cognitive Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 FARKAS-KLEIN, CHAMARRITA - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 ALVAREZ-LOPEZ, MANUEL Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Vallotton, Claire DeAnne Mujer Michigan State Univ - Estados Unidos
Michigan State University - Estados Unidos
4 Brophy-Herb, Holly E. Mujer Michigan State Univ - Estados Unidos
Michigan State University - Estados Unidos
5 Iglesias, Manuela Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
6 SIEVERSON-RADDATZ, CATALINA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
7 Cuellar, Maria del Pilar Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
8 ALVAREZ-MALDINI, CAROLINA ESTELA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico de Chile
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was supported by funding provided by the Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico de Chile, FONDECYT N 1180047.
This research was supported by funding provided by the Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico de Chile, FONDECYT Nº 1180047 .

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.