Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Getting there and staying in: first-generation indigenous students' educational pathways into Chilean higher education
Indexado
WoS WOS:000471788700006
Scopus SCOPUS_ID:85052079257
DOI 10.1080/09518398.2018.1488009
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Drawing on a total of 26 life history interviews with indigenous students in higher education, the article examines the role of activating valued resources and personal strategies to navigate unequal pathways into higher education. In Chile, the historical inequalities for indigenous people's access to higher education are beginning to be reverted, but these changes misrecognize ongoing disadvantages in regard to experiencing university life. Selection choices regarding the institution and course are based on restricted information sources and prior knowledge, whilst the capital required to succeed is heavily biased toward higher socioeconomic backgrounds. This notwithstanding, students' transitions into higher education are marked by spontaneous adaptations to work routines, managing crises, and the activation of other resources for 'staying in'. Emphasis is placed on the resilience expressed by these young people, as the first-generation from their families to access higher education, to negotiate cumulative disadvantages from low-quality educational establishments and poverty.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Webb, Andrew Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 16.67 %
Citas No-identificadas: 83.33 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 16.67 %
Citas No-identificadas: 83.33 %

Financiamiento



Fuente
Center for Intercultural and Indigenous Research (CIIR)
Center for Intercultural and Indigenous Research

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by Center for Intercultural and Indigenous Research (CIIR) under [Grant FONDAP 15110006]
This work was supported by Center for Intercultural and Indigenous Research (CIIR) under [Grant FONDAP 15110006]

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.