Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Processing speed of morphological understanding of verbs in preschool children with specific language disorders and its relationship with the inhibitory control Velocidad de procesamiento en la comprensión morfológica de verbos en niños preescolares con trastorno específico del lenguaje y su relación con el control inhibitorio
Indexado
WoS WOS:000522555500006
Scopus SCOPUS_ID:85084568838
DOI 10.5209/RLOG.63556
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In recent times the relationship of Specific Language Disorder with some cognitive functions such as memory, attention and executive functioning has been studied, but few studies in Spanish have investigated the relationship of psychological and linguistic variables as a whole The objective of this study was to observe the relationship between cognitive and linguistic aspects, addressing the grammatical problems of Specific Language Disorder, specifically the morphological comprehension of verbs and the reaction time in the processing of such tasks. The participants were monolingual Spanish-speaking boys and girls with a diagnosis of SLI in the preschool period and a control group. Through an experimental design, the response time and the number of hits go / no go in the processing of verbal morphological aspects were measured. Such measures were related to the use other variables such us behavioral inhibition in a non-verbal task, speed of naming at the level of linguistic production and visual working memory from a neuropsychological evaluation. The results showed that children with SLI spent more time in identifying irregular verbs compared to regular verbs and a longer time in the identification of verbs in simple past tense compared to the control group. In terms of inhibitory control, children with SLI had a higher rate of errors in tasks of inhibition compared to the control group and a higher rate of errors in the comprehension of both types of verbs and both verbal tenses.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Speech And Hearing
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 URRUTIA-MARTINEZ, MABEL Mujer Universidad de Concepción - Chile
2 Inostroza, Miriam Roa Mujer Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de La Laguna
Ingeniero en Sonido
Facultad de Humanidades y Arte por facilitar las dependencias del Laboratorio de Fon?tica de la Universidad de Concepci?n y Francisco Nocetti Anziani
Hernán Pérez Muñoz de la Facultad de Humanidades y Arte por facilitar las dependencias del Laboratorio de Fonética de la Universidad de Concepción y Francisco Nocetti Anziani

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Agradecemos a Víctor M. Romeo Jiménez del S.A.I. (Servicio de Apoyo a la Investigación) de la Universidad de La Laguna por la programación del experimento en el software E-Prime y al profesor Hernán Pérez Muñoz de la Facultad de Humanidades y Arte por facilitar las dependencias del Laboratorio de Fonética de la Universidad de Concepción y Francisco Nocetti Anziani, Ingeniero en Sonido que ayudó con la grabación y edición del material lingüístico requerido

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.