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| Indexado |
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| DOI | 10.1109/LACLO.2018.00035 | ||||
| Año | 2019 | ||||
| Tipo | proceedings paper |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
This article presents how the development and installation of MOOC production capabilities has been carried out at the School of Engineering of the Pontificia Universidad Catolica de Chile. Specifically, they range from the organizational and infrastructure changes required to the new processes developed. In addition, the different areas of research developed in the institution around the MOOCs are presented, as well as the most important pilot experiences where this type of courses is used to propose alternative pedagogical methodologies. This article aims to serve as an example to other institutions in Latin America that want to develop MOOCs design and production capacities.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Pérez-Sanagustín, Mar | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
|
| 2 | MALDONADO-MAHAUAD, JORGE JAVIER | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Univ Cuenca - Ecuador University of Cuenca - Ecuador |
| 3 | PEREZ-ALVAREZ, RONALD ANTONIO | Hombre |
Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
UNIV COSTA RICA - Costa Rica Universidad de Costa Rica - Costa Rica |
| 4 | IEEE | Corporación |
| Fuente |
|---|
| Pontificia Universidad Católica de Chile |
| Universidad de los Andes |
| Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior |
| Europa y Norte América |
| Universidad de Galileo de Guatemala |
| Online |
| Centro de Innovación en Tecnología y Educación |
| Agradecimiento |
|---|
| Desde el 2015, los MOOCs han irrumpido en América Latina con mucha fuerza. Gracias a la entrada de universidades de gran relevancia en la región en plataformas como Coursera, edX u Open edX, la producción de MOOCs y las experiencias derivadas de estas han crecido de forma acelerada. Sin embargo, y a pesar del gran crecimiento de la iniciativa MOOC en esta región, la mayoría de artículos e informes relativos a las experiencias y estrategias que ha desarrollado las Instituciones de Educación Superior para sumarse a la iniciativa MOOC tienen el foco en Europa y Norte América. |