Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Accountability from a social justice perspective: Criticism and proposals
Indexado
WoS WOS:000501124200001
Scopus SCOPUS_ID:85076744698
DOI 10.1007/S10833-019-09361-3
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



When seen in a positive light, accountability systems are understood as a means for promoting transparency, improvement, responsibility and commitment to valuable goals, thus ensuring that State funding is invested in initiatives that are beneficial to all citizens. However, in education, there is extensive evidence about the negative effects of predominant accountability systems, which call their expected positive impacts into question. Some of the detrimental effects of these systems involve unequal distribution of knowledge as well as discrimination and stigmatisation of vulnerable students, minorities and powerless groups, and of the schools that serve them. This evidence, along with emerging demands for social justice in terms of participation and recognition, highlights the need to analyse the shortcomings of current accountability systems in connection to ideals of social justice in education. On the basis of a review of relevant literature that connects the areas of social justice, education and assessment and accountability systems, this paper aims at illustrating some of the significant challenges and potential new avenues for the development of more just and, therefore, more intelligent accountability systems.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Florez Petour, Maria Teresa Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Rozas Assael, Tamara Mujer Universidad de Chile - Chile
Inst Educ UCL - Reino Unido
UCL Institute of Education - Reino Unido

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 10.0 %
Citas No-identificadas: 90.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 10.0 %
Citas No-identificadas: 90.0 %

Financiamiento



Fuente
CONICYT
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
CIESAS
Centre for Studies on Educational Assessment

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding was provided by CONICYT for the project "A network of research centres around assessment and social justice; SLATE, CIESAS and the Centre for Studies on Educational Assessment" (Grant No. REDES 170112).
Funding was provided by CONICYT for the project “A network of research centres around assessment and social justice; SLATE, CIESAS and the Centre for Studies on Educational Assessment” (Grant No. REDES 170112). Acknowledgements

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.