Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Number processing skill trajectories in children with specific language impairment
Indexado
WoS WOS:000507856600012
Scopus SCOPUS_ID:85077982537
DOI 10.7334/PSICOTHEMA2019.104
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background: A number of contrasting hypotheses have been put forward concerning mathematical performance deficits in children with specific language impairment (SLI). However, debate as to the nature of this deficit continues. 'The present study analyzed whether the trajectories of SLI-children may be attributed to the use of symbolic vs. linguistic assessment tasks, or to a deficit in the magnitude system. Method: SLI-children (N=20) and typically achieving children (N=20) were monitored between kindergarten and first grade. Four tasks were designed, each with varying demands on language, symbolic, and domain-specific skills. Results: The groups only differed in the trajectories of those numerical tasks involving high language demand. Conclusions: These findings indicate that SLI children present an early deficit in the development of numerical skills that require retrieval from long term memory and articulation of a phonological representation. Number skills involving greater language demand should be included as part of SLI early detection and intervention protocols.

Revista



Revista ISSN
Psicothema 0214-9915

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 RODRIGUEZ-RODRIGUEZ, CRISTINA Mujer UNIV LA LAGUNA - España
Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
Universidad de La Laguna - España
2 Gonzalez, Sandra Mujer Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
3 Peake, Christian Hombre Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
4 SEPULVEDA-LOPEZ, FELIPE ANTONIO Hombre Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
5 Andres Hernandez-Cabrera, Juan Hombre UNIV LA LAGUNA - España
Universidad de La Laguna - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Ministerio de Economía y Competitividad
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Spanish Ministry of Economy and Competitiveness
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Fondo Nacional de Desarrollo Científico, Tecnológico y de Innovación Tecnológica
CONICYT [grant: FONDECYT REGULAR]
Spanish Ministry of Economy and Competitiveness [grant: Programa Ramon y Cajal]
Fondo Nacional de Desarrollo Científico, Tecnológico y de Innovación Tecnológica

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding for this research was provided by CONICYT [grant: FONDECYT REGULAR no. 1161213] and the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness [grant: Programa Ramon y Cajal, RYC-2014-16948] to the first author.
Funding for this research was provided by CONICYT [grant: FONDECYT REGULAR no. 1161213] and the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness [grant: Programa Ramón y Cajal, RYC-2014-16948] to the first author.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.