Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Public education and student movements: the Chilean rebellion under a neoliberal experiment
Indexado
WoS WOS:000473421100004
Scopus SCOPUS_ID:85067299200
DOI 10.1080/01425692.2019.1590179
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Chile is recognized in the educational policy field as one of the first laboratories of neoliberal initiatives. These policies, initiated under the dictatorship of Augusto Pinochet, did not change with the new democratic governments after 1990. This characteristic led international organizations to promote the Chilean policies in different contexts in Latin America and beyond. In 2006, a high school student movement occupied public and private schools, demystifying the outcomes of these policies. A new wave of demonstrations took place in 2011, with a college student leadership that paralyzed a significant amount of universities and schools throughout the country. After both waves of mobilizations, the political system opened the process of policy-making that considered the demands of social movements. In this article, we explore the dynamics between educational policies and social student movements in Chile, and the possibilities of change in favor of public education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Sociology
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Inzunza, Jorge Hombre Delavan Darien Sch - Estados Unidos
Delavan-Darien School District - Estados Unidos
2 MORENO-MORALES, RODRIGO ALEXIS Hombre Universidad de Chile - Chile
3 CORNEJO-ROSAS, RODRIGO ALFREDO Hombre Universidad de Chile - Chile
4 Redondo, Jesus Hombre Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
PIA-CONICYT
FONDECYT (Chile)
PIA-CONICYT (Chile) Basal Funds for Centers of Excellence Project
Ministry of Education on the public

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Support from PIA-CONICYT (Chile) Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003; FONDECYT (Chile) No 1160445 and; FONDECYT (Chile) No 1180801.
Support from PIA-CONICYT Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003 is gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.