Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



TEACHING HISTORY AND SOCIAL SCIENCES FOR THE SOCIAL JUSTICE OF MAPUCHE PEOPLE: THE SOCIAL MEMORY ABOUT THE MALON AND THE AWKAN DURING THE OCCUPATION OF THE ARAUCANIA
Indexado
WoS WOS:000474389700002
SciELO S0718-97292019000200003
DOI 10.4151/07189729-VOL.58-ISS.2-ART.909
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In this article we argue that including social memory in the teaching of history and social sciences for the social justice of the Mapuche people, helps to counteract the control exercised over meanings. In addition, it helps to add complexity to the stories prescribed by the curriculum and the negative representations that are distributed by School texts. The research is qualitative and takes place in an Andean mapunche community in the Panguipulli area, Los Rios Region, Chile. The research process consisted in the application of narrative interviews and the documentary analysis of a primary source around the so-called Occupation of the Araucania. The Findings allow us to visualize other knowledge and meanings from the mapunche perspective on the school content "Ocupacion de la Araucania". The conclusions challenge teacher education in order to teach Mapuche People's History from "a social justice perspective.

Revista



Revista ISSN
Perspectiva Educacional 0718-9729

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
Education & Educational Research
Education, Scientific Disciplines
Education, Special
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Applied Social Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Sanhueza Rodriguez, Alexis Andres Hombre UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universidad Autónoma de Barcelona - España
2 Pagès Blanch, Joan Mujer UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universidad Autónoma de Barcelona - España
3 Gonzalez-Monfort, Neus Mujer UNIV AUTONOMA BARCELONA - España
Universidad Autónoma de Barcelona - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.