Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Interaction of formal and enciclopedic properties in the acquisition of instrumentals
Indexado
WoS WOS:000250724300006
Scopus SCOPUS_ID:57049106291
SciELO S0718-09342007000200006
DOI 10.4067/S0718-09342007000200006
Año 2007
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article has a twofold purpose. First, to discuss the formation of the two types of complex words used to name instruments in Spanish (-(d)or nominals and V+N compounds), whose structures are proposed here within the framework of Distributed Morphology. Secondly, we will try to explain some of the difficulties in their acquisition, particularly those related to the selection of the corresponding verbal form of their bases. Stating the nature of these difficulties would help explain the acquisition of both forms and test the initial hypothesis of our research work: the greater structural complexity of V+N compounds determines the preference for derivation. The data used to investigate this issue has been collected through a series of structured interviews to three groups of children (ages 3 to 7) and form part of an experimental study. The analysis of the data reveals that the children use both forms to name instruments, showing a preference for derivation; they are conscious of the basic structures of these words and, in general, use them correctly. As regards the children's mistakes in the selection of the corresponding verbal forms, some are of a structural nature, some phonological and some phonological/encyctopaedic. No significant differences have been observed between the incorrect verbal forms selected for each type of word. Therefore, it can not be stated that one of the structures presents a greater degree of difficulty than the other; the preference for derivation would not be explained on structural grounds but on cognitive reasons instead.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Olivares, M. Alejandra - Universidad Nacional del Comahue - Argentina
1 Olivares, Mª Alejandra - Universidad Nacional del Comahue - Argentina
Centro Regional Universitario Bariloche - Argentina
2 Casares, M. Fernanda - Universidad Nacional del Comahue - Argentina
2 Casares, Mª Fernanda - Universidad Nacional del Comahue - Argentina
Centro Regional Universitario Bariloche - Argentina

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.