Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Gaps and prevailing patterns of leadership distribution in two incidental samples of primary and high schools in Chile
Indexado
WoS WOS:000475304000008
Scopus SCOPUS_ID:85075134773
DOI 10.30827/PROFESORADO.V23I2.9261
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



There is convergence, from multiple sources of knowledge, that distributed leadership is a relevant and pertinent approach for school organizations, due to the high level of interaction and interdependence of potentially influential agents and organizational structure participating in the key processes of the instructional activity. Thus, given the conceptual richness of this theoretical perspective and the need for empirical studies on this approach in Latin America, this article identifies meaningful gaps of perception about distributed leadership in two incidental and independent samples in a hundred of Chilean schools, as well as characterizes predominant patterns of leadership distribution. This was carried out by applying a multifactorial distributed leadership questionnaire to 1500 board of directors and teachers of primary and secondary schools in various regions of Chile. The main results and discussions show, from a theoretical perspective, the high polysemy that distributed leadership possesses. Such attribute coincides with one of the features of the study of the phenomenon of leadership. Regarding gaps in the perception of leadership, both directors and teachers point out that there is a lack of strategies and opportunities within each educational center to foster leadership and its practices. Likewise, there is a strong conviction that distributed leadership would facilitate learning. The main pattern found, among six categories of leadership distribution, is formal, followed by pragmatic and afterwards strategic. All framed within top-down power transfer strategies rather than the bottom-up approach.

Revista



Revista ISSN
Profesorado 1138-414X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Ahumada Figueroa, Luis Hombre Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
1 AHUMADA-FIGUEROA, LUIS ANDRES Hombre Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Maureira Cabrera, Oscar Julio Hombre Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 AHUMADA-FIGUEROA, LUIS ANDRES Hombre Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Ascencio-Garrido, Carlos Hombre Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
TALIS
CMLD

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Por su parte, el estudio sobre liderazgo transcultural, basado en indicadores del Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje (TALIS) del 2013 (Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), 2014) en Europa sobre liderazgo educativo de Sans-Martín, Guàrdia y Triadó-Ivern(2016), destaca que tanto el liderazgo instructivo como distributivo son características distintivas de centros escolares, en los cuales dichos modelos influyen positivamente en la colaboración y el desempeño escolar.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.