Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The textbook genre in academia disciplines:: A characterization from the obligation system
Indexado
WoS WOS:000258307600007
Scopus SCOPUS_ID:57749187590
SciELO S0718-09342008000200007
DOI 10.4067/S0718-09342008000200007
Año 2008
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The textbook is a discourse genre whose communicative predominant function is that of regulating the insertion of learners into a specific area of knowledge. From this perspective, it is a genre of great relevance in the context of disciplinary literacy. Taking as context of observation the textbooks of four disciplinary areas: Psychology and Social Work, corresponding to the social and human sciences; and Chemistry and Construction Engineering, corresponding to the basic sciences and those of the engineering (Corpus PUCV-2006) and using as a toot of linguistic analysis the Sistemic Functional Grammar, specifically, the system of obligative modulation; this study pretends to describe and characterize the textbook genre, from the variation that the probabilistic profile of lexicogramatical configurations that, in Spanish, realize obligative modulation of the clause present (Gutierrez, 2007). For the exploitation of the corpus, we used the tagger El Grial (www.elgrial.cl) that is the one that administers the registers used in this study. The probabilistic estimation is developed through conditioned probabilities and the variation of the system, in the frame of the multiregister corpus is estimated on a global error of 3%. The principal results indicate that in the context of the textbook direct and congruent configurations are preferred to construct regulation, which reveals that the relation between expert and apprentice is distant. In turn, this constitutes a characteristic of the tenor of the genre, associated with the specific communicative situation in which this genre is used: teaching.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 GUTIERREZ-BARRIENTOS, ROSA MARIA DE LOURDES Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
1 Maria Gutierrez, Rosa - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 66.67 %
Citas No-identificadas: 33.33 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 66.67 %
Citas No-identificadas: 33.33 %

Financiamiento



Fuente
PUCV

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.