Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Giftedness and social adjustment: evidence supporting the resilience approach in Spanish-speaking children and adolescents
Indexado
WoS WOS:000266774200004
Scopus SCOPUS_ID:70449562703
DOI 10.1080/13598130902860739
Año 2009
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Do gifted students adjust poorly to their social environment? There are currently two competing positions: one that sustains that giftedness is by itself a risk factor for social adaptation, and another that holds that high cognitive abilities involve distinctive features that are protective and hence increase individual resilience. Empirical support has been provided for both positions. This paper provides data from a study performed with 50 Spanish-speaking gifted children and adolescents using a comparison group of 50 average-ability peers matched by sex and chronological age. The results show no significant differences between gifted students and their peers on global measures of adjustment. Instead, they suggest that gifted students are neither significantly more poorly nor better adjusted than their peers during different age periods. Our analysis of the results provides moderate support for the resilience position.

Revista



Revista ISSN
High Ability Studies 1359-8139

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Special
Psychology, Educational
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 LOPEZ-LEIVA, VERONICA ALEJANDRA Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Sotillo, Maria Mujer UNIV AUTONOMA MADRID - España
Universidad Autónoma de Madrid - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Government of Chile
Universidad Autónoma de Madrid
Ministerio de Educacion, Gobierno de Chile
Beca Presidente de la República para Estudios en el Extranjero
University of Nijmegen
Estudios en el Extranjero

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was supported by a grant from the Government of Chile (Beca Presidente de la República para Estudios en el Extranjero, MIDEPLAN) for the first author’s doctoral studies at the Faculty of Psychology, Universidad Autónoma de Madrid, and by a grant from Univer-sidad Autónoma de Madrid for a research stay a the University of Nijmegen, Netherlands. Special thanks are given to the members of the Center for the Study of Giftedness at the University of Nijmegen, especially Dr Franz Mönks and Dr Lianne Hoogeven, for their insightful views during the first author’s research stay. Grant Number 11080055 from FONDECYT supported preparation of this paper.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.